"لینن، پارچه ای طبیعت دوست"

Monday، ۱۴ Tir ۱۴۰۰

لینن، پارچه ‌ای با قدمتی بالا

که از گذشته‌ تا امروز، از آن برای دوختنِ لباس، وسایل منزل و حتی مومیایی کردن استفاده ‌شده است.

ریشه واژه لینن در لاتین از "لینوم" و در یونان از "لینون" به معنای بذر کتان گرفته شده است. "لینن" به "الیاف" عموما کتان میگویند که برای پوشاک و وسایل خانگی مورد استفاده قرار میگیرد ، اما "لنین" عبارتی است که مردم برای "اشاره به انواع خاصی از وسایل خانگی و پوشاک" به کار می برند که ممکن است از طریق الیافی به غیر از کتان تولید شوند در نتیجه بکار بردن واژه لینن درست است.

لینن از قدیمی ‌ترین پارچه‌ های جهان است.استفاده از الیافِ کتان به اندازۀ مومیایی‌ های مصر باستان قدمت دارد. این پارچه، ابتدا در مصر و فقط به رنگ سفید تولید می ‌شد؛اما در اوایل قرن نوزدهم، پارچۀ لینن تقریباً به همۀ کشورها راه پیدا کرده و به یکی از پرکاربردترین پارچه‌ ها در جهان تبدیل شد. وقتی پارچۀ لینن تازه وارد اروپا شد، برای تولید لباس‌ های نظامی استفاده می ‌شد. از آنجایی ‌که پارچۀ لینن ضد باکتریال است، از آن برای بستنِ زخم استفاده می ‌شود.

جالب است بدانید که از گذشته تا امروز، الگوی مصرفِ پارچۀ لینن بسیار تغییر کرده ؛ در دهۀ 1970، 5 درصد از پارچه‌ های لینن در صنعتِ مُد استفاده میشد اما امروز، 70 درصد از پارچه‌ های لینن در صنعت مُد استفاده می ‌شود.

لینن، پارچه‌ ای خنک است؛ هوا را به خوبی از خود عبور می ‌دهد؛ بسیار بادوام است و در مقایسه با پارچۀ پنبه ‌ای، درخشان ‌تر و زیباتر است واین پارچۀ به راحتی‌ چرک و لکه به خود نمی ‌گیرد. توجه کنید که الیافِ پارچۀ لینن، کشی نیستند و اگر این لباس را طولانی مدت تا کنید، ظاهرش به هم می ‌ریزد و ممکن است الیافش بشکند.

پارچۀ لینن خیلی زود رطوبت را به خود جذب می ‌کند و خیلی زود هم رطوبت را از دست می ‌دهد و خشک می ‌شود؛ در نتیجه اگر موقع پوشیدنِ لینن عرق کنید، پارچه ‌تان زود خشک می ‌شود و احساس ناخوشایندی نخواهید داشت.

از مزایای پارچه لینن میتوان به طبیعی بودن،دوام بالا،خنک بودن و ضد حساسیت بودن ان اشاره کرد.

از معایب این پارچه زود چروک شدن و قیمت گران ان است.

در مورد شستشوی پارچه لینن بهتر است ان را با اب ولرم بشویید چون احتمال اب رفت بعضی از انواع ان وجود دارد.بهتر است لباسهای لینن را از بقیه لباسها جدا کرده و آنها را با هم بشویید و بلافاصله اویزان کنید. لباستان را به پشت برگردانید و سپس بشویید تا سطح پارچه اسیب نبیند و سعی کنید لباستان را مرتب پهن کنید که با چروک کمتری خشک شود. لباس خود را با افشانه کمی مرطوب کنید و با دمای متوسط اتو بزنید تا الیاف ان نسوزد و سعی کنید لباستان را تا قبل از خشک شدن کامل ان نپوشید چون بیشتر چروک و سخت تر اتو میشود.

برای برطرف کردن چروک ها نیازی به اتو کردن پیاپی نیست.می­توانید با دست خیس روی پارچه بکشید و تا حد زیادی چروک های آن را از بین ببرید.

لینن یکی از کم تأثیرترین منسوجات مخرب محیط زیست شناخته می شود. برخلاف منسوجات مصنوعی، پارچه هایی مانند لینن، زیست تجزیه پذیر هستند، و تهدیدی برای زندگی انسان و آبزیان به شمار نمی آیند.